Lokálně bez emisí: Osm nových vozů FUSO Canter E-CELL na testech u zákazníků

Jezdí lokálně bez emisí a téměř nehlučně

V Portugalsku po dobu jednoho roku testují osm vozů FUSO Canter E-CELL. Kapacita baterií vozidel zajišťuje dojezd více než 100 kilometrů. Lokálně bezemisní Canter E-CELL je již dnes odpovědí na budoucí rostoucí omezení v dopravě v městských aglomeracích, například ve formě mýtného podle emisí CO2 nebo časového omezení pro vjezd.

Je vhodný převážně pro použití s omezeným kilometrickým výkonem v oblastech s regulovanými emisemi, např. v centrech měst nebo v oblastech pěších zón a zeleně.

Kromě toho nabízí podnikům šanci profilovat se vůči svým zákazníkům a obecně vůči veřejnosti mimořádně udržitelnou koncepcí dopravy.

„S vozy FUSO Canter E-CELL opět zdůrazňujeme naši vůdčí pozici v oblasti alternativních pohonů. Pod vedením oddělení FUSO pro vývoj v Japonsku položili naši portugalští kolegové nový milník při zavádění nejnovější inovace firmy Daimler Trucks,“ říká Dr. Albert Kirchmann, Head of Daimler Trucks Asia a MFTBC President & CEO.

Osm vozů FUSO Canter E-CELL rok na praktických testech u zákazníků

Tento zákaznický test vozu FUSO Canter E-CELL v reálných podmínkách je naplánován na dobu jednoho roku. Osm vozů Canter E-CELL vychází z vozidla Canter s rozvorem 3400 mm a kabinou v širokém komfortním provedení. Jsou vybaveny valníkovou nástavbou o délce 4,3 m, resp. skříňovou nástavbou dlouhou 4,4 m.

Elektřinou poháněné lehké nákladní automobily podrobí své schopnosti zkouškám v nejrůznějších podmínkách. Město Lisabon vůz Canter E-CELL nasadí v oblasti péče o městskou zeleň a likvidace odpadu, město Porto pro přepravu mezi různými městskými budovami, město Abrantes rovněž v oblasti údržby zeleně. Firma Transporta využije Canter E-CELL k distribuční dopravě z domu do domu, energetická společnost REN pro dopravu v rámci přístavní oblasti města Sines jižně od Lisabonu. A konečně portugalská poštovní společnost CTT nasadí vůz Canter E-CELL pro přepravu mezi svými distribučními centry v Lisabonu.

Výkonný elektromotor s vysokým točivým momentem

V porovnání s prvním prototypem, který oslavil světovou premiéru na veletrhu IAA 2010, byl vůz FUSO Canter E-CELL podstatně zdokonalen. Elektřinou poháněný lehký nákladní automobil je založen na podvozku běžného Canteru a má celkovou hmotnost 6,0 t. To má za následek pozoruhodně vysoké užitečné zatížení podvozku asi 3,0 t.

Elektromotor dosahuje v novém Canteru E-CELL maximálního výkonu 110 kW (150 k) a vysokého maximálního točivého momentu 650 Nm. Přenos hnací síly se uskutečňuje přes jednostupňovou převodovku na zadní nápravu. Jak spojovací hřídel, tak i zadní náprava jsou převzaté součásti z vozu Canter se spalovacím motorem. Je zajištěn dobrý jízdní výkon, neboť maximální točivý moment elektromotoru je z principu k dispozici již při rozjezdu. Maximální rychlost vozu Canter E-CELL je jako u všech vozidel této hmotnostní třídy omezena na 90 km/h.

Kapacita baterie zaručuje dojezd více než 100 km

Na levé a pravé straně rámu jsou umístěny celkem čtyři bateriové pakety ve dvou kompletně uzavřených boxech. Jedná se o lithium-iontové baterie s pozoruhodnou kapacitou 48,4 kWh. To má za následek dojezd vozu FUSO Canter E-CELL přes 100 km, více než kolik denně ujede řada dodávkových vozů. Nabití baterií trvá v síti 230 voltů přibližně sedm hodin. Jestliže se použije systém rychlonabíjení, klesne doba na hodinu.

Jízda s Canterem E-CELL je velmi jednoduchá. Lehký nákladní automobil se nastartuje jedním otočením klíčku zapalování. Stejně jako u automatické převodovky s měničem může řidič volit mezi jízdními stupni D, N, R a P. Automatické převodovce rovněž odpovídá praktická funkce „plazení“ v jízdních stupních D a R – řidič tedy posouvá vůz Canter E-CELL stisknutím brzdového pedálu.

Vrchol v jubilejním roce závodu Canter v Tramagalu

Předání osmi vozů FUSO Canter E-CELL portugalským zákazníkům je dalším vrcholem v jubilejním roce závodu Tramagal, který zahájil výrobu nákladních automobilů před 50 lety. Závod, který se nachází asi 150 km severovýchodně od portugalské metropole Lisabon, je hlavním výrobním závodem vozu FUSO Canter pro Evropu. Výroba v loňském roce činila přibližně 4 tisíce vozů Canter. Závod je součástí globální výrobní sítě Daimler Trucks.

Od roku 2011 firma Daimler Trucks investovala do závodu Tramagal asi 27 milionů eur. Projekt Canter E-CELL podporuje i portugalská vláda. Canter E-CELL se v Tramagalu vyrábí na vlastní výrobní lince na prototypy.

Od roku 2012 se v Portugalsku sériově vyrábí i hybridní varianta nákladního automobilu FUSO Canter Eco Hybrid. FUSO Canter Eco Hybrid dokazuje kvadraturu kruhu – moderní technologie chrání životní prostředí a vyplatí se. Canter Eco Hybrid šetří až 23 procent paliva, a dokáže se tak při mírně vyšší ceně amortizovat během několika málo let. První sériový nákladní automobil své třídy s hybridním pohonem není experimentální vozidlo, ale robustní sériový model pro každodenní použití. Krokem k nové emisní třídě Euro VI se podařilo už tak nízkou spotřebu paliva ještě více snížit, souběžně s tím klesly emise CO2. Důvodem je delší převod nápravy a optimalizovaná strategie řazení. Se zařízením start-stop, čistě elektrickým rozjezdem a převodovkou s dvojitou spojkou Duonic, jedinečnou ve své třídě, používá Canter Eco Hybrid nejjemnější a zároveň robustní techniku.

Pohon na míru: Canter Euro VI, Canter Eco Hybrid a Canter E-CELL