Daimler Trucks spouští testování elektrického nákladního automobilu FUSO

Město Stuttgart a logistická firma Hermes testují již od dubna 2017 pět bateriemi poháněných vozidel FUSO Canter E-CELL v reálném provozu. Téma elektrických nákladních automobilů v městské distribuční dopravě nabývá stále více na významu.

Stuttgart – Daimler Trucks, přední světový výrobce nákladních automobilů, v minulém roce zahájil první testování lokálně bezemisních elektrických nákladních automobilů. Pět vozidel Canter E-CELL značky FUSO poháněných pomocí elektřiny bylo v dubnu 2016 předáno Dr. Wolfgangem Bernhardem, členem představenstva Daimler AG odpovědným za divizi Daimler Trucks & Daimler Buses, a Markem Llistosellou, prezidentem a CEO společnosti Mitsubishi FUSO Truck and Bus Corporation (MFTBC) a ředitelem Daimler Trucks Asia, primátorovi Stuttgartu Fritzi Kuhnovi a logistické firmě Hermes.

Značka FUSO společnosti Daimler Trucks je předním výrobcem částečně i plně elektricky poháněných lehkých užitkových vozidel. Divize nákladních automobilů společnosti Daimler v letech 2014 a 2015 investovala celkově 2,5 miliardy eur do výzkumných a vývojových projektů. Jejich stěžejními tématy je propojení, bezpečnost a účinnost pohonu. Velkou roli při tom samozřejmě hraje otázka elektromobility. Ve společnosti Mitsubishi FUSO Truck & Bus Corporation (MFTBC) bylo dosud investováno 40 milionů eur do vývoje elektrických automobilů (stav 2016).

Město Stuttgart od dubna 2016 testuje po dobu 12 měsíců čtyři šestitunové vozy typu FUSO Canter E-CELL v reálných provozních podmínkách. Dvě vozidla s hydraulickou sklápěcí nástavbou se využívají při silniční výstavbě a terénních úpravách, dvě vozidla jsou určena pro městskou přepravu nábytku a likvidaci odpadu. Další Canter E-CELL provozuje firma Hermes pro doručování balíků v rámci města.

Elektricky poháněné nákladní automobily pro městský distribuční provoz

Dr. Bernhard při předávání v dubnu 2016 řekl: „Moderní motor je velmi účinný, šetrný k životnímu prostředí a především čistý. V dálkové dopravě zůstane ještě dlouhou dobu bez alternativy. V distribuční dopravě v rámci města je částečný přechod na elektrická užitková vozidla již několik let technicky a ekonomicky možný. Tímto testem malou, ale důležitou měrou přispíváme k městské mobilitě ve Stuttgartu. Daimler Trucks důsledně pokračuje v rozvoji tohoto technického řešení. Dnes spolu s městem Stuttgart a firmou Hermes činíme důležitý krok pro uvedení těchto vozidel na trh.“

Marc Llistosella v rámci předávání řekl: „Ve společnosti FUSO máme dnes dlouholeté zkušenosti s vývojem lokálně bezemisních užitkových vozidel. Jsem pevně přesvědčen o tom, že Canter E-CELL své přednosti nyní prokáže i v německém klimatu a v topograficky velmi náročné oblasti města Stuttgart. Neboť s vozidly Canter E-CELL naši zákazníci nejen šetří životní prostředí, ale i náklady. Při našem testu v Lisabonu jsme totiž v porovnání s naftovým nákladním automobilem ušetřili asi 1000 eur na 10 000 kilometrů.“

Primátor Stuttgartu Fritz Kuhn uvedl: „Udržitelná mobilita je ústředním tématem pro velká města a elektromobilita je důležitá složka. Město Stuttgart hledí v tomto ohledu dopředu, rozhodli jsme se pro změnu v našem vozovém parku. Každé nové auto, které si město pořídí, bude elektromobil. Myslím, že je to velmi silný signál. Proto nyní rádi testujeme čtyři vozy Canter E-CELL v reálném městském provozu.“

„Daimler a Hermes spojuje dlouhá, společná tradice při podporování alternativních pohonů,“ vysvětluje Dirk Rahn, Managing Director Operations ve společnosti Hermes Logistik Gruppe Deutschland. „Jako průkopník v oboru jsme jako firma patřili k prvním, kdo vyzkoušel první elektromobily v praxi. Proto jsme dnes hrdí na to, že využíváme nové elektrické šestitunové vozidlo při doručování zásilek. Projekt je součástí našeho dlouhodobého programu na ochranu klimatu, jehož prostřednictvím bychom chtěli do roku 2020 důsledně snížit emise CO2 našeho vozového parku na polovinu. Jsme velmi rádi, že máme pro tento náš záměr na své straně jako renomovaného partnera společnost Daimler Trucks.“

Výsledky prvních testů vozů v Portugalsku: Canter E-CELL snižuje provozní náklady až o 64 procent

V rámci prvních testů vozů v Portugalsku se Canter E-CELL již osvědčil v každodenním provozu při dodávkách na krátké vzdálenosti a v městské dopravě. Během ročního testu od června 2014 do června 2015 bylo v akci osm vozů u zákazníků v Lisabonu. S dojezdem přes 100 kilometrů vozidla překonala průměrnou vzdálenost, kterou denně urazí mnoho nákladních automobilů v lehké distribuční dopravě. Na základě tehdejších nákladů na naftu a elektřinu klesly provozní náklady během testu v Portugalsku v porovnání s běžným nákladním automobilem s dieselovým motorem až o 64 procent (stav 2016).

Canter E-CELL vyvinutý v odborném centru pro hybridní technologie v Kawasaki

Již během současného testování u zákazníků pokračuje FUSO ve zdokonalování tohoto pohonu. Inženýři firmy FUSO tak již pracují na příští generaci vozu Canter E-CELL – s jasným cílem, aby byl ještě praktičtější pro každodenní použití a hospodárnější. V odborném centru pro hybridní vozy v japonském Kawasaki má firma Daimler Trucks více než 40leté zkušenosti s vývojem alternativních pohonů. Inženýři v Global Hybrid Center vyvinuli v úzké spolupráci s kolegy v závodě Tramagal i bateriemi poháněný a lokálně bezemisní vůz Canter E-CELL. Svou premiéru oslavil elektricky poháněný lehký nákladní automobil v roce 2010 na veletrhu užitkových vozidel IAA. Aktuální zkušební flotila byla vyrobena na výrobní lince na prototypy v závodě firmy Fuso v portugalském Tramagalu.

FUSO je s vozem Canter Eco Hybrid jedničkou mezi částečně elektricky poháněnými lehkými nákladními automobily

FUSO je předním výrobcem částečně elektricky poháněných lehkých nákladních automobilů. Na celém světě je u zákazníků v provozu přibližně 3500 vozů FUSO Canter Eco Hybrid. Základem jízdní strategie Canter Eco Hybridu je čistě elektrický, a tedy tichý rozjezd. Při rychlosti cca 10 km/h se zapne dieselový motor. Pod touto rychlostí běží kvůli napájení pomocných jednotek naprázdno. Kromě toho boduje Canter Eco Hybrid svou nosností. Hybridní pohon má hmotnost vyšší pouze o přibližně 150 kilogramů. Nosnost 7,5tunového vozu (podvozku s kabinou) činí až 4,8 tuny.

Hlavní sídlo a největší závod firmy Daimler Trucks Asia se nachází v Kawasaki nedaleko Tokia. Druhý závod, v němž se vyrábí nákladní automobily značek BharatBenz a FUSO, se nachází v indickém Čennaí. Přibližně 170 tisíc nákladních automobilů a autobusů značek FUSO a BharatBenz se ročně vyrobí v Kawasaki a Čennaí pro japonský a indický trh, stejně jako pro export, a prodá se do více než 150 zemí (stav 2016). Tak má Daimler Trucks Asia podíl více než 30 procent na celosvětovém prodeji nákladních automobilů Daimler. Značka FUSO je nejprodávanější značkou koncernu v segmentu nákladních automobilů.